Monday, December 1, 2008

Kenangan Terindah !!!!




Tahukah anda kenangan terindah saya di sekolah menengah sains sabah (smesh) setakat ini ialah apa? Cuba teka...

Saya telah berusaha keras untuk mempromosikan diri saya kepada mantan pengetua iaitu pn. hjh. rossminah bte yamin agar saya dapat mengajar subjek matematik tambahan dan matematik peringkat menengah atas kerana merasakan suatu kerugian kepada saya sendiri dan pelajar jika saya hanya mengajar di peringkat menengah bawah. Saya juga berusaha meyakinkan pn. somphon sararaks selaku gkmp jabatan teknikal agar saya diberi peluang mengajar diperingkat menengah atas.


Peluang yang tiba sebaik sahaja cikgu maini berpindah tidak saya lepaskan. Saya berjaya menggantikan beliau mengajar matematik tambahan di kelas 4 sigma. Malangnya sukatan pelajaran sudah habis dan pelajar agak sukar untuk menerima kehadiran saya. Mungkin kerana amat tegas atau perkara lain. Bagaimanapun sebaik sahaja saya menerima tanggungjawab sebagai guru matematik tambahan dan matematik tingkatan 5 delta, itulah saat paling indah dalam hidup saya kerana itulah kelas peperiksaan pertama saya pegang sejak saya menjadi guru secara rasmi.


Banyak kenangan saat suka duka saya bersama pelajar 5 delta. Saat beberapa pelajar lelaki yang diketuai vincey dan shammir memboikot kelas tambahan saya, saat pelajar perempuan meluahkan perasaan yang tension dengan kelas saya dan macam-macam lagi membuatkan saya merasakan cabaran terhadap kerjaya saya sebagai guru telah bermula. Saat saya menarik diri dari melaksanakan kelas tambahan, sinar pagi dan macam-macam lagi terhadap 5 delta telah membuatkan hati saya resah dan akhirnya saya kembali mengembalikan apa yang saya tarik selama ini secara perlahan-lahan. Apapun yang terjadi antara kita, percayalah anda semua kebanggaan saya. Jika tidak takkan kelas kita menang 22 minggu kelas terbersih dan 7 bulan kelas terbersih bulanan. Apapun good luck to all of you. I hope you all still remember me and sayonara.

4 comments:

Maegyvear said...

Relax Sir! The challenges are actually the things that make us much more creative and analytic in facing other problems in the future!! Congratz for you because you are dare to take the challenges and be able to handle all of those thing. It show that you are a great and smart teacher!! Well done, Sir!

ms sazny18 said...

hElO sIr,.
nie saya,..shazreen sazny,.ingat lg ka..?huhu,.
sja jak nie,..tnmpak blog sir,.huhu..
nway,.sir adlh guru yg pling sy tabik,.sbab rsanya sgt tegas & tabah,..mm,.krana cegu,.maths sy btmbah baik,.kalo xda cegu,.hrpan utk cmerlang dlam maths,.kureng ckit la,..;]
huhu,..btw,..thanxx 4 everythingzz,.!!

Unknown said...

dear sir..
life is such a wonderful journey.. no matter there's a great happiness or the worst sadness comes into our life, remember, its also create the colour of our life.
like gyvear said, you are such a great teacher and of course, I'm proud to have you to be my teacher!

steve s said...

hehe...ndak pa tu cikgu, yg penting cikgu bahagia.Kami akan sentiasa ingati cikgu..saya b'ckp ni bagi pihak semua plajar 5 delta yg cikgu sayang tue...hehehe.ndak tau lagi la apa maucakap cikgu...hope tu see you later.I hope we can meet you as soon as possible..ok la cikgu chaw dlu..BYE!!!!