Saturday, December 13, 2008

Percutian di Sandakan !!!!

kami di batu Sapi, Sandakan

Hi... dari 3 Disember 2008 (Rabu) hingga 6 Disember 2008 (Sabtu) , saya telah bercuti ke Sandakan di mana Sandakan adalah pelengkap kepada lawatan ke seluruh Sabah yang berjaya saya lakukan dalam masa 2 tahun sahaja saya di Sabah.

Saya telah pergi bersama Abdul Rahman Musa, Shahrul Nizwan Shah yang kebetulan memang orang Sandakan. So, kira macam saya hantar mereka pulanglah ni. Saya juga membawa Azwan bersama saya. Turut menyertai percutian ini ialah Cikgu Dzul yang membawa Saddam, Faiz Azhar dan 2 pelajar tingkatan 3. Kami bertolak bersama dari Kundasang tepat jam 9.00 pagi tetapi singgah di Ranau untuk sarapan kerana rombongan Cikgu Dzul belum sarapan kerana mereka bertolak sekitar jam 6 pagi dari Kota Kinabalu. Saya pula memang bermalam di Zen Garden Resort Kundasang kerana saya ke Poring hari sebelumnya.

Kami bertolak balik jam 10.30 pagi dan berlumba-lumba ke Sandakan. Tidak dapat dilupakan aksi terbang kereta saya dan kereta Cikgu Dzul akibat terlalu laju dan tidak perasan jalan rosak tidak jauh dari Ranau. Kami tiba di batu 16 Sandakan dan singgah di Samjaya untuk makan di gerai Ummi milik keluarga Siti Zulaeha (Mea) pelajar tingkatan 5 Delta. Wah, saya dan rombongan saya dapat makan freelah jawabnya.

Kami kemudian singgah di rumah Rahman. Jalan ke rumahnya dihiasi pokok kelapa sawit membuatkan saya teringat kg halaman di melaka. Kemudian kami singgah dirumah abang Shahrul sebelum bertolak ke bandar dan menginap di hotel Fisherman berdekatan panggung wayang Sandakan. Antara tempat menarik yang sempat kami lawat ialah Batu Tulug (jangan tak tahu saya berjaya mendakinya juga walaupun semput sampai diatas tu...hehehehe... dapat juga tunaikan hajat mendakinya), gua gomantong (tempat sarang burung dan di sini juga tempat yang pernah menjadi penginapan Shahrul diwaktu kecil... kesian juga mengenang sejarah dia tu), batu Sapi ( dapat juga ku lihat batu ibarat sapi ni dengan mata kepala sendiri.. ni asyik tengok kat tv ajer), rumah agnes (rumah bersejarah dan berhantu ni..heheheh... takut), sepilok (biasa saja), taman buaya sandakan (best lagi di tuaran cuma di sini dapat tengok live kulit buaya yang sudah disiat), dan pastinya war memorial sandakan (tempat bermulanya kawad maut dari sandakan ke ranau iaitu berakhir di kundasang). Bayangkanlah dari 2500 tentera british dan australia yang ditawan jepun hanya 6 yang hidup dan itupun berjaya larikan diri dengan bantuan penduduk kampung.

Apapun impian saya ke pulau penyu dan pulau lankayan belum tercapai. Insya allah tahun depan saya akan kepulau penyu kerana harganya ke sana 2 hari satu malam pakej sekitar RM 300 seorang sahaja. Jika ada sesiapa berminat nak join cakap tau... Apapun terima kasih kepada co-pilot yang baru dapat tauliah iaitu Shahrul dan yang lain kerana sudi menemani saya bercuti... To maegyver jangan marah sebab kamu terlewat memberikan respon untuk turut serta ke percutian ini.. lain kalilah k...

steve s said...

sy pun mo ikut ba cigu..
tapi ndak pa la..
len kali la cigu..
ok la bye...

steve s said...

kalo cigu pg taun dpn jgn lupa bw sy arh....
sy pun mau ikut..
sy dlu booked cigu...
hahahahaha..
kalo blh la...

azizul said...

sir aku pun mau ikut....ble ka sir?